donderdag 22 mei 2014

gratis huishoudelijkhulp

Via een school in de buurt hebben we ons ingeschreven als 'leergezin' dat houd in dat je leerlingen de mogelijkheid bied om bij jou in het gezin te komen om te leren.

Op het moment hebben we onze 3e stagiaire in het gezin en deze zal 10 weken lang 16 uur in de week bij ons stage komen lopen. Dat houd deze keer in tot aan de zomer vakantie.

Ze komt leren hoe je huishoudelijke taken uit voert, waar je op let, welke materialen je gebruikt, en hoe je dat zo ergonomisch mogelijk doet. Vooral dat laatste puntje vind ik erg belangrijk, als ze dat nu goed aanleert zal ze daar verder haar hele carrière profijt van hebben. Behalve huishoudelijke taken komt ze ook om voor de kindjes te zorgen. Hoe verschoon je een luier? Hoe begeleid je een peuter met zindelijk worden? hoe bereid je het eten? hoe ga je om met driftbuien, hoe communiceer je met een kind op zijn/haar niveau, en ook de persoonlijke verzorging komt aan bod.

De eerste weken kost het mij heel veel energie om een stagiaire te begeleiden. Het is toch een vreemde in huis. Het is dan altijd even aan kijken.Hoe is ze, hoe snel zal ze het oppakken. En het belangrijkste is er een klik? want stel je voor dat er geen klik is met de stagiaire. Dan worden het lange dagen. niet leuk voor haarzelf niet leuk voor de kinderen en niet leuk voor ons. Gelukkig is de klik er en lijkt ze alles goed op te pakken.

Ondanks dat het mij zoveel energie kost vind ik het ook fijn. Juist de extra handen hulp. Die huishoudelijke taken uit mijn handen nemen en waarbij ik alleen uitleg geef en zo nodig bijstuur.
Zo worden er nu plekjes in huis gesopt waar ik normaal snel voor bij loop omdat ik simpel weg de energie niet heb om het zelf te doen. En ach behalve het gezin komt er toch niemand!
Erg fijn is ook....

Dat de badkamer een grote poets beurt krijgt zonder dat ik nog weken de gevolgen voel in mijn lichaam. Maar wel elke dag het frisse en schoongemaakte gevoel ervaar zodra ik de deur open doe.

Dat de stapels was worden weg gewerkt.

Dat de kindjes elke week een schoon bedje hebben. En dat ik daar mijn man niet eens voor om hulp hoef te vragen. (Het afhalen lukt mij zelf wel. Het opmaken is te zwaar.)

Dat ze met de kinderen aan het spelen is terwijl ik met een kop thee op de bank zit. Omdat mijn lichaam weer eens dienst weigert maar ik me voor de verandering niet schuldig voel tegen over de kinderen omdat die zich prima vermaken.

Dat als we aan het einde van de dag afscheid nemen. De kinderen het jammer vinden dat ze weer gaat. ik bedank haar, voor haar inzet en ze kijkt me vragend aan. Inzet? Ik heb de hele middag gespeeld! Ja dat hoort er ook bij, de kinderen hebben een super middag gehad. Dus dankjewel! nee zegt ze, jullie bedankt dat ik de kans krijg om te leren.

Ik ben zeer dankbaar voor deze mogelijkheid dat ik ondanks, dat ik ben afgekeurd me zelf nuttig kan voelen. Dat ik me kennis kan overdragen en dat ik iets doe met mijn diploma. Maar ook dankbaar dat die dagen de kinderen volop aandacht krijgen ongeacht hoeveel pijn ik heb en hoe moe ik ben. Dankbaar dat ons huis zo lekker leefbaar, fris en schoon voelt zonder mij compleet uit te putten.

En dat allemaal helemaal gratis!






2 opmerkingen:

  1. Wat goed! En altijd leuk dat iets naar 2 kanten werkt. Welke opleiding doen ze?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja het is heel leuk op deze manier. ze volgt de opleiding helpende zorg en welzijn.

      Verwijderen