vrijdag 1 augustus 2014

kosten van een thuis vakantie deel 3

Deze vakantie blijven we thuis. In zo verre dat we niet op vakantie gaan we gaan natuurlijk wel leuke dingen doen. Omdat ik erg benieuwd ben of het goedkoper is om een thuis vakantie te houden of om weg te gaan leek het mij leuk om bij te houden wat onze 'thuis' vakantie kost.

Inmiddels hebben we de derde vakantie week er alweer op zitten! Wat gaat de tijd toch snel voorbij.
met de weken die voorbij gaan lijkt het wel alsof we steeds meer gaan uit geven. We worden wat makkelijker en misschien komt dat ook wel omdat we steeds meer in de vakantie stemming zitten.

We zijn met de kinderen naar de bibliotheek geweest. Een uitje wat de kinderen geweldig vinden!
Op de kinderafdeling bij onze bieb staat een speelhuis. Is er een auto van hout waar ze in kunnen spelen, sturen en boekjes lezen, en er is een kruipruimte. in de kruipruimte staat een televisie met educatieve filmpjes, kasten vol met boekjes. zitzakken, speelkleden, activiteiten borden aan de muren en noem maar op.  de bibliotheek is eigenlijk een grote speeltuin voor ze. Dat je er nog boekjes en dergelijke mag lenen is eigenlijk bijzaak. Na een half uurtje gespeeld te hebben heb ik ze beide 3 boekjes uit laten zoeken om te lenen, ook mochten ze beide een puzzel uit zoeken. Dat er veel educatief speelgoed te leen is vind ik echt ideaal. Elke paar weken een nieuwe puzzel of een nieuw spel en de kinderen vermaken zich weer prima mee. Een uitje dus met veel plezier voor daar en thuis.
De kosten voor dit uitje zijn zo goed als gratis! De enige kosten die we gemaakt hebben om lid te worden van de bibliotheek was 2.50 euro. Dit zijn de administratie kosten die ze rekenen. Tot een leeftijd van 18 jaar is het lidmaatschap gratis!

Op donderdag avond kregen we een brief in de bus van een buurman met de mededeling dat hij een feest zou gaan geven de volgende dag. Dat we niet moeten zeuren om het lawaai en niet de politie moeten bellen maar gezellig langs moesten komen. Ook stond er in de brief dat hij ook jong is geweest en op gegroeid in een wijk met lawaai en daarmee ook groot is geworden. Dat hij echter aan de overlast van zijn gasten niets kon doen en dat hij de muziek vanaf 12 uur zachter zal gaan zetten.
zucht en welterusten dan maar.

Zoals elke vrijdag was me moeder er weer! heel fijn de hulp in huis en de kinderen vinden het ook heerlijk om te spelen met oma. Ik liet de brief aan me moeder lezen. En vertelde haar dat ik er zo geen zin in had. Dat ik nu al op zag tegen de avond en dat manlief ook nog nachtdienst zou hebben. Daar zat ik dan alleen in de herrie, dacht ik. Met twee peuters die van de herrie niet kunnen slapen. De buurman zagen wij in de ochtend boodschappen doen. hij liep met een winkelwagentje de straat in vol met krattenbier. om vervolgens nog een lading bier bij te halen. We hadden al snel 12 kratten bier geteld. Bah dat zou wel een heel luidruchtig feestje worden. Toen had me moeder het geniale idee. Kom toch gezellig met de kinderen bij mij logeren. Manlief is toch te werk vannacht en als hij thuis komt zal de rust inmiddels wel terug zijn in de wijk. Wat een super uitkomst. Ik heb de tassen in gepakt en ben s middags met me moeder mee gegaan. (ook de hond mocht mee) De kinderen vonden het Fantastisch dat ook mama ging logeren bij opa en oma. We hebben een heerlijk rustige nacht gehad.

Zaterdag zijn we wezen wandelen, er was een zomermarkt met voor de kinderen drie grote springkussens. De kinderen vermaakte zich prima, glijden en springen met een hoop andere kindjes. De markt was erg klein en hadden we snel gezien. Dus besloten we verder langs het IJsselmeer te wandelen de bootjes te bekijken en tot slot de Stoomtrein. Dat vonden de jongens echt prachtig! We hebben zeker een half uur staan kijken hoe de trein klaar gemaakt werd. De kolen er in, hoe de tank met water werd gevuld. Hoe de dragers koffers in de trein liepen. Ze waren ook erg onder de indruk van de kledendracht van mensen. De oudste riep nog, 'kijk mama daar is de dikke controleur van thomas'. Ze vonden het erg jammer dat we niet mee gingen in het treintje. Wellicht iets wat we volgend jaar kunnen doen in de vakantie. Ik denk niet dat ze nu al die lange tijd rustig in het treintje willen blijven zitten. Onderweg naar huis was de jongste al in slaap gevallen in de wandelwagen. Eenmaal bij oma thuis at de oudste een boterham en ging daarna op de bank liggen om ook even te rusten. Aan het einde van de middag kwam manlief ons weer ophalen en de jongens waren vol verhalen! Met dank aan mijn moeder hadden wij ook FEEST!

Nu zal je vast denken je had het er toch over dat het een dure week was? en tot nu toe zie ik geen kosten voorbij komen. Dat klopt want de kosten hebben we gemaakt op zondag. Manlief en ik zijn samen een avond uit geweest in Scheveningen.

De kinderen mochten logeren bij mijn schoonouders. Ze zijn gezellig naar een speeltuin geweest met een zwembad en grote zandbak. Verder hebben ze heerlijk geslapen en gespeeld bij opa en oma.

Manlief en ik hadden een mail ontvangen dat de musical sister act er binnenkort mee stopt. En die wilde we nog erg graag zien. Dus hebben we donderdagmiddag besloten dat we het maar moeten doen. We bestelde de kaarten oei, niet te veel bij de prijs stil staan en gewoon bestellen. Ondanks dat we het tweede kaartje gratis kregen, kosten ons de kaartjes 122 euro. Een hoop geld maar omdat we er beide altijd super van genieten en het echt iets speciaals is hebben we het er graag voor over. Met de kaartjes alleen ben je er nog niet. De auto moet ook geparkeerd worden, Wat een drama altijd! de garages zitten over vol en het is erg duur. Het duurde deze keer ruim een half uur voordat we een plekje hadden gevonden in een parkeergarage. Gelukkig wel een plek dicht bij het theater wat ik zelf erg fijn vind. Zodat ik aan het einde van de avond niet zo ver meer hoef te lopen. ( dat was de bedoeling) Na het parkeren van de auto zijn we de boulevard op gegaan om een restaurantje uit te zoeken om een hapje te gaan eten. We hebben een heerlijk 3 gangen diner gegeten. En moesten ons daarna haasten naar het theater. Wat een prachtige voorstelling! We hebben er onwijs van genoten. Na de voorstelling zagen we dat het erg druk was bij de garage met mensen die de kaartjes wilde betalen en ook stond er een lange rij auto's die graag de garage wilde verlaten. Enige ervaring leerde ons dat het wel even kan duren voordat je de garage dan ook daadwerkelijk uit bent. Dus stelde ik voor om samen een strandwandeling te maken. En dat hebben we dan ook gedaan. Wat een mooi gezicht de kleuren in de lucht! De golven die het strand op komen rollen. En dan die lekkere koele zeewind. Een hele goede keus om even te gaan uitwaaien want nadat we een half uur later terug liepen was hert bij de garage weer rustig en konden we na het betalen snel de garage uitrijden.
de totale kosten van ons avondje uit: 122 euro voor de kaarten. 50 euro uit eten en 13,20 parkeerkosten dat maakt bij elkaar het bedrag 185,20 euro. Dat zijn ook gelijk de totale kosten van de derde vakantie week.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten