donderdag 7 mei 2015

Stroom, gas en water verbruik

Tijden stak in mijn kop in het zand. Ons verbruik dat wilde ik niet weten. Hield ik in ons vorige huis wekelijks de meterstanden bij durfde ik hier niet eens een blik te werpen op de meters.

In de eerste weken hebben we namelijk de woning warm gehouden met elektra kachels omdat de radiatoren waren afgesloten en verwijderd. Het wachten was op de nieuwe. Omdat het toch wel erg lang duurde heeft manlief na een paar weken 1 radiator terug geplaatst. Het was immers december/ januari en koud in huis. In plaats van stroom slurpers gingen we over op de gas verslinder. De ketel moest immers de hele dag stoken om de woonkamer op een acceptabele 16 graden te houden. Warmer werd het echt niet.

Het feest was dan ook groot toen manlief eindelijk de radiatoren op halen kon. Hij monteerde ze en het was weer heerlijk warm in de woonkamer. Maar toen was het kwaad al geschied een snelle blik op de meters toen, melde ons dat er al bijna 1000 kwh! en 600 kub gas verbruikt was. Onvoorstelbaar veel. De vorige afrekening was over 10 maanden berekend. En daar kwamen we uit rond de 2000 kwh en 380 kub gas als ik het me goed herinner.

En toen viel er een kaartje op de mat of we de watermeterstand wilde door geven. Oeps! dat betekent dat ik het niet langer uit kan stellen en dat ik toch echt moet gaan kijken. Manlief haalde de mat er uit en opende het luik bij de voordeur. Wat we daar zagen viel ons mee. We hadden 35.000 liter verbruikt sinds we hier wonen. Over 161 dagen berekend kwamen we uit op 217,39 liter per dag. Ik moet zeggen dat vind ik voor een gezin van 4 personen meer dan redelijk. Mede doordat we nu geen douche hebben en alleen beschikken over een bad. En ja daar gaan meerdere keren per week heel wat liters in.

Omdat dit zo meeviel besloten we ook een blik te werpen op de andere meters. Wat we daarop zagen viel helaas tegen. 1465 kwh en 819 kub gas! Wat een hoop. Maar ter gelijker tijd realiserend dat we op een prima verbruik zitten als we de eerste periode buiten beschouwing laten. Dat komt volgend jaar vast goed met het verbruik. Ook dit hebben we om gerekend naar het verbruik per dag en dat komt uit op 9.09 kwh en 5.08 kub gas.

Wat is jullie verbruik? en hebben jullie dat wel eens per dag bekeken?

2 opmerkingen:

  1. Hartstikke goed dat je alle meters bekeken hebt.
    Zo wordt je je weer bewust van ...

    BeantwoordenVerwijderen