woensdag 20 mei 2015

Voordelig vermaak

Een plek waar ik me prima kan vermaken is de bibliotheek. Ik vind het heerlijk om tussen de boeken te neuzen. Om dan vervolgens in een hoekje van de bibliotheek op een stoel te kruipen en alvast het eerste hoofdstuk van een boek te lezen. Sinds de geboorte van mijn kinderen gun ik mezelf daar geen tijd meer voor. En steeds vaker denk ik wat zou het toch fijn zijn om even naar de bibliotheek toe te gaan. Gewoon even neuzen op mijn gemak, even geen kinderen om me heen.

Bezoek ik dan helemaal niet meer de bibliotheek? O ja, dat wel. Maar nu gaan de kinderen altijd mee. Ook voor hun is het en heel leuk uit stapje. Er is een grote kinderafdeling voorzien van een speelhuis, grote auto vol met boeken waar de kinderen ook in kunnen spelen. Er is een soort huiskamer gemaakt waar je als ouders op een bank kunt zitten terwijl de kinderen aan een tafeltje een spelletje of puzzeltje kunnen doen. De puzzels en spelletjes worden ook uitgeleend. Er is ook divers speelgoed aanwezig wat uitgeleend kan worden. Eigenlijk zou je als ouder helemaal geen speelgoed en dergelijke voor je kindje hoeven kopen. Er is echt genoeg vanaf een leeftijd van ongeveer 6 maanden tot een jaar of 12. Het werkt precies het zelfde als het lenen van boeken. Nu komt het aller leukste, het kost niets extra's. Lid zijn van de bibliotheek is zelfs gratis voor kinderen van 0-18 jaar. Alleen voor het aanmaken van het pasje vragen ze een vergoeding van 2 euro en 50 cent.

Wat mij opvalt is dat het in de bibliotheek altijd erg rustig is. Dan bedoel ik niet dat het er stil is. Maar dat er simpel weg bijna nooit een kind te vinden is. En dat is erg jammer al zeg ik het zelf. Er is zoveel leuks te doen. Hoe zou dat komen? Zitten de kinderen van tegenwoordig echt zoveel binnen voor televisie en spelcomputers? Is naar de bibliotheek gaan ouderwets en dus niet meer van deze tijd? Of weten ouders niet dat er zoveel te doen is?

Om nog even terug te komen op mijn eigen bibliotheek bezoekjes. Tijd om uit gebreid te neuzen heb ik niet als ik er samen met de kinderen naar toe ga. De kinderafdeling is namelijk op een andere verdieping. Dit heb ik opgelost door de boeken die ik graag wil lezen alvast thuis te reserveren via internet. En ik ga langs bij de bibliotheek zodra ik een mail heb ontvangen dat het boek klaar ligt. Ik hoef het boek dan alleen maar uit het reserveringsrek te pakken, te scannen en klaar. Voor mijn gevoel lees ik een stuk minder boeken sinds de geboorte van mijn zoontjes. Nu kan ik via mijn account van de bibliotheek zien welke boeken ik wanneer heb geleend en of het nog rendabel is om lid te blijven. In de afgelopen 3 jaar heb ik op mijn pasje 78 boeken geleend. Dit zijn er veel meer dan ik dacht. Ik had geschat dat ik een boek of 20 geleend had. Nadat ik dit overzichtje had bekeken kwam ik tot de conclusie dat het voor mij nog steeds rendabel is om lid te blijven maar dat ik wel wat meer alert mag zijn om regelmatig even langs te gaan. En voornamelijk om dan een keer alleen heen te gaan zodat ik uitgebreid kan neuzen.

Zijn jullie lid van de bibliotheek? Halen jullie het abonnementsgeld eruit? En is er voor de kinderen ook zoveel te doen bij jullie bibliotheek?

2 opmerkingen:

  1. Ja ik ben lid vd bieb, ik lees best veel eigenlijk.
    Geen idee of er voor de kinderen veel te doen is, wij hebben geen kinderen dus dar let ik niet op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh sorry, ik ben via goole ingelogd maar ik ben Marga van het blog hetiszoalshetis.

      Verwijderen