dinsdag 18 augustus 2015

De school is weer begonnen!

Gister mocht oudste zoon weer naar school. Het was voor hem flink wennen aan zijn andere klas. Wel hield hij dezelfde juf als vorig jaar en ook de helft van de kinderen uit de klas van vorig schooljaar waren  in deze klas geplaatst.

Dingen waar hij veel moeite mee had waren bijvoorbeeld dat de groepjes waar de kindjes in werken veranderd waren. Hij zit dus met nieuwe kindjes in een groep ook zijn naam kaartje was anders. Hij zat nog wel in de gele groep maar er stond een ander plaatje op. De dag indeling is anders. Zo had hij vorig jaar op maandag ochtend gymen nu heeft hij dat op woensdag. Ze zijn nog druk aan de klus op het schoolplein. Het gehele plein krijg een renovatie compleet met nieuwe speeltoestellen en bestrating. Heel leuk natuurlijk maar voor oudste erg lastig.

Toen ik hem gister naar school bracht was het dan ook een groot drama. Hij klampte zich aan mij vast, schreeuwde en huilde dat hij mee wilde naar huis en dat hij niet op school wilde zijn. De juf maakte haar handen vrij om zoontje van mij los te maken en hem stevig vast te houden terwijl ik hem gedag kon zwaaien. Toen ik hem tussen de middag van school haalde om een boterham te gaan eten had hij een mega explosie. Ik merkte aan alles dat het hem te veel was. Dus nam ik hem mee naar zijn slaapkamer waar een flinke worsteling heeft plaats gevonden om hem zijn kleding uit te doen zodat ik hem kon gaan borstelen. Na het borstelen heb ik via een speciale techniek op zijn gewrichten een diepe druk uit geoefend en pas bij zijn tenen ( wat het laatste puntje is) werd hij rustiger en verzette hij zich niet meer. Vol goede moed at hij zijn boterham op en bracht ik hem weer naar school. Dat ging vrij goed na tig kussen en knuffels mocht ik gaan. Smiddags dat ik hem uit school haalde was het helemaal foute boel. Vanaf het moment dat hij me zag was hij compleet overstuur. Hij wilde ook niet meer lopen.  Hij wilde bij mama, ik moest hem dragen. Pff wat word dat ventje zwaar zeg! We hadden nog even een boodschap nodig dus bleef ik met de jongens in de auto wachten terwijl manlief even snel de supermarkt binnen ging. Zoontje zat snikkend en schokkend in de auto. Wat had ik het met hem te doen! Thuis is hij op de bank gaan liggen heeft filmpjes gekeken tot het bed tijd was.

Een half uur later belde de juf van zoontje op met de vraag hoe het met zoontje ging. Ik vertelde haar dat hij heel verdrietig was geweest en dat hij veel last had van de veranderingen. Ze gaf aan dat hij een leuke middag had gehad op school maar dat hij vlak voor het einde erg hard was uitgegleden en op zijn hoofd terecht was gekomen. Vandaar zijn verdriet. Ze gaf aan dat het verstandig was om hem goed in de gaten te houden ( snachts even wakker maken) en dat ze zoontje net als vorig jaar op tijd informeert over de dag indeling. En dingen die anders gaan dan het vaste ritme, denk aan verjaardagen, feestdagen, maar ook dat ze hem verteld op welke dag er gym is. Het was een fijn gesprek en super lief dat ze ons even belde!

Vandaag ging zoontje blij naar school hij had er veel zin in. Dat hij bij oma een boterham zou gaan eten tussen de middag was allemaal prima. Zelf had ik dan eindelijk de afspraak bij de allergoloog. Waar ik tot nu toe nog niets wijzers van ben geworden omdat ik volgens de test geen allergie heb op de ingrediënten van de müsli waar ik de allergische reactie van kreeg enkele maanden geleden. Dus werd er bloed geprikt en een vervolg afspraak gemaakt. Word vervolgt dus...

Omdat we nog net optijd terug waren kon manlief zoontje zelf naar school brengen en dat vond hij toch wel erg prettig.Ook smiddags kwam zoontje een stuk vrolijker uit school hij vertelde mij op welke dagen er vaste dingen zijn op school. Fruitdag, gym, Engels. Het was erg fijn om aan hem te merken dag hij daar houvast aan heeft. Ook werd er vandaag meer tv gekeken uit school dan normaal.

Ook voor jongste zoontje is sinds vandaag de vakantie voorbij. Hij mocht vanmorgen weer naar de peuterspeelzaal. Voor hem was het even spannend omdat er een nieuwe juf zou zijn. Maar al snel had zoontje zijn plekje weer gevonden en was druk aan het spelen. Zo druk dat hij helemaal geen tijd had om te zwaaien. Hele verhalen had hij over zijn vriendjes, de nieuwe juf en het speelgoed maar ook hoe goed hij daar op de wc paste. Hij is helemaal speciaal voor mijn maatje mama!

Is bij jullie de school ook weer begonnen? Hadden jullie ook last van wat opstartprobleempjes?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten