zondag 20 september 2015

Administratie ordenen


Bij minimaalleven had ik een bericht gelezen over het opschonen van de administratie. Dat gaf mij op het juiste moment een virtuele schop onder mijn kont. Eerst dronk ik nog een kop koffie om moed te verzamelen. Ik ging de keuken in om een oven schotel klaar te maken. Ik ken mezelf een beetje en als ik eenmaal druk bezig ben geweest met de administratie heb ik meestal geen zin/puf meer om te koken. Dus toen de ovenschotel klaar stond heb ik de mappen uit de kast gepakt en de lade uit de kast gehaald die wij gebruiken om de papieren tijdelijk in te bewaren.

Deze lade kon al geruime tijd bijna niet meer dicht. Daar was een kunstje voor nodig om met je hand de papieren aan te duwen en dan voorzichtig stukje voor beetje de lade dicht te schuiven om het laatste stukje vliegens vlug je hand van de papierstapel af te halen en de lade het laatste stukje dicht te duwen. Dat, dat nodig was is ook niet zo gek als je bedenkt dat de laatste keer dat ik de papieren uit gezocht heb is geweest met de belasting aangifte.

Eerst haalde ik brief voor brief uit de lade. Opende nog enveloppe met bankafschriften of verwijderde enveloppe waar we de brief in terug gestoken hadden. Per instantie of soort maakte ik stapels. Loonstrookjes bij loonstrookjes, verzekeringsoverzichten bij elkaar. Pensioenoverzichten, Alle brieven van het bouwdepot ( dat waren er heel veel). Nadat de lade leeg was werkte ik me door de gesorteerde stapels heen. Legde ik de loonstrookjes op datum en deed ze in de juiste mappen. Brieven van verzekeringen in een mapje per maatschappij en op datum en zo werkte ik me door alle papieren heen tot de stapel bouwdepot over bleef. Omdat manlief altijd de bonnen in dient bij het bouwdepot had ik werkelijk geen idee welk overzicht er bij welke bon hoorde. Het feit dat ik al enige uurtjes bezig was met deze klus hielp er ook niet bij. Helder na denken lukte me niet meer. Gelukkig verscheen toen manlief beneden die heerlijk had geslapen ( nachtdienst). Ik vroeg of hij even wilde kijken naar wat papier werk en voor ik het wist zat hij aan tafel de bonnen en overzichten te sorteren. Omdat het zoveel was zocht ik nog even een lege map met verse insteekvellen. Inmiddels was het al over 5 en kon ik de ovenschotel zo de oven in schuiven. Tegen de tijd dat de ovenschotel klaar was had manlief ook zo goed als alles in de map zitten.

Wat geeft het toch altijd een voldaan gevoel als er een klus klaar is waar je zo tegen op ziet. De lade is weer heerlijk leeg en de mappen op orde. Nu proberen om de brieven regelmatig in de juiste mappen te steken dat scheelt een hoop werk.

Ruimen jullie altijd alles direct op, op de juiste plek? Of hebben jullie net als ons ook een verzamel plek voor alle binnengekomen afgehandelde post.

1 opmerking:

  1. Ik heb me jaren geleden aangeleerd om post meteen vooraan in de juiste map te stoppen. 1 keer per week ga ik er voor zitten en betaal mijn rekeningen en stop ze dan op de goede plaats in de map. Dus elke week een uurtje werk hieraan.

    BeantwoordenVerwijderen