zondag 11 oktober 2015

Dillema

Soms sta je wel eens voor een dillema. Wat is wijsheid en luister ik naar mijn zakelijke kant? Of toch meer naar mijn emotionele ik?

Maandelijks sparen wij voor de kinderen een vast bedrag op een spaarrekening waar ze slechts een kleine rente vergoeding voor ontvangen van ongeveer 1 %. Aan de andere kant hebben we bij de zelfde bank een schuld open staan (restschuld woning) waar we een flinke rente aan betalen van maar liefst 6,3%.

Mijn zakelijke kant zegt: Gebruik het geld wat je voor de kinderen heb gespaard en nog maandelijks spaart om de schuld af te lossen. Waardoor je dus minder aan rente betaald aan de bank. Zodra de schuld is weggewerkt de spaarrekeningen weer aan te zuiveren tot het oorspronkelijke doel bedrag plus de bespaarde rente ( die wij dus minder hoefde te betalen) en dat over te maken op de rekening van de kinderen.

Mijn emotionele ik zegt: Nee het geld is van je kinderen en daar blijf je van af.

Het gaat totaal om een bedrag van ongeveer 1/3 van de nog openstaande restschuld. Wat dus betekend dat wij inprincipe een maand of 5-6 eerder van de restschuld af kunnen zijn bij de bank. Maar dat het voor de totale looptijd van de schuld niet uit maakt omdat we na de restschuld gelijk de spaarrekeningen weer zouden gaan vullen. Voor mijn gevoel dus een lening die wij aan gaan bij de kinderen. Het scheelt alleen veel rente.

Tot op heden twijfel ik. Wat is wijsheid? Het geld wat we sparen is bedoeld voor een studie die ze pas over een jaar of 10 zullen gaan volgen. Inprincipe zullen de kinderen er niets van merken dat wij een periode 'hun' geld lenen. Voor nu sta ik in twee strijd en daarom ben ik erg benieuwd wat jullie zouden doen?

5 opmerkingen:

  1. Ik snap je emotionele kant maar ik zou maar naar mijn zakelijk kant luisteren. Op de lange duur blijft er dan zelfs meer geld over voor de kinderen. :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In dit geval is wijsheid volgens mij nu de restschuld wegwerken, omdat je kinderen het toch nog niet nodig hebben, daarna kun je weer sparen voor je kinderen. Per saldo ben je dan ook goedkoper uit. Veel wijsheid toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelf zou ik het geld ook gebruiken om het af te lossen. Dat scheelt je flink wat op maandbasis aan rente die je moet betalen. Uiteindelijk kan je dan meer sparen voor de kinderen! Logisch dat je liever niet aan 'hun' geld zit, maar jezelf financieel in de vingers snijden omdat je zo emotioneel kijkt naar iets als geld, dat is alleen maar zonde uiteindelijk! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeker doen. Waarom zou je zoveel rente betalen als het geld er wel is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt allemaal. Ik denk dat we er nu wel uit zijn. We gaan het geld gebruiken om af te lossen echter wachten we hier nog 2 maanden mee omdat zoontje anders zijn bonus van 5% rente mis loopt. Ook al weet ik dat die 5% minder is dan de 6.3% die wij nu betalen. Het voelt gewoon beter om te wachten.

    BeantwoordenVerwijderen