zaterdag 30 januari 2016

Over budget

Sinds de eerste week van dit jaar houd ik de uitgave goed in de gaten. Vooral het boodschappen budget verdient wat extra aandacht. Week na week gaan we over het budget heen. Niet met schokkende bedragen maar wel steeds enkele euro's. En juist die kleine beetjes maken een berg.

Hoewel we voornamelijk uit de voorraad eten, wil het maar niet lukken om binnen de 90 euro te blijven. Een aantal aanpassingen die ik de laatste twee weken heb doorgevoerd waren dat ik suikervrij ben gaan eten. In plaats van kant en klaar glutenvrij brood ontbijt ik rijstwafels. Dit is juist een flinke besparing op het budget. Een glutenvrij brood kost rond de 3 euro terwijl een pak rijstwafels 25 cent kost. Met beide doe ik net zolang. Wel eten we iets vaker vlees bij de avond maaltijd. Dit is in verhouding wel een stuk duurder want wij eten geen kilo knallers maar een goed stuk biologisch vlees.  Een fijne bijkomstigheid daarvan is dat het eczeem bij zoontje een heel stuk is verminderd. 
Er word minder gesnoept maar meer rauwe groentes gegeten tussen door. De kinderen vragen steeds vaker of ze een wortel, plakjes komkommer of een stuk paprika mogen. Tja dat kost iets extra's maar levert voor de gezondheid plus punten. Jongste zoontje heeft op het moment honger, honger en nog meer honger het is geen uitzondering dat hij ontbijt met 4 boterhammen en een stuk fruit. Ook klaagt hij over zere benen, vermoedelijk zit hij midden in een groeispurt.

Al met al waarschijnlijk voldoende verandering voor die paar euro extra elke week. 

Deze week spande de kroon want we gingen ruim 20 euro over het budget. Mijn opa en oma kwamen gezellig lunchen en dan vind ik het leuk om wat extra's te doen. Ik bakte broodjes af. Iets wat ze nooit eten maar wel erg lekker vinden. Ik kookte een stuk of wat eitjes. Kocht speciaal een pakje melk want bij de lunch hoort een beker melk. Ook kocht ik vleeswaren iets wat we zelf nauwelijks eten. Voor bij de koffie had ik appelflappen gekocht maar die sloegen ze af omdat ze hun buik al vol hadden gegeten. De appelflappen heb ik later bij mijn schoonouders langs gebracht. Voor mezelf had ik een heerlijke salade gemaakt. Het was een zeer geslaagde lunch. En elke euro waard. Toch gaat er vanaf nu de hand op de knip en gaan we proberen binnen budget te blijven. Wat zeg ik proberen? We blijven binnen budget!


3 opmerkingen:

  1. Leuke blog! Het is vaak een kwestie van keuzes. Aan de ene kant het budget, maar aan de andere kant is het ook fijn om o.a. je opa en oma eens lekker te verwennen. Moet ook kunnen, toch?
    Zo lang je je er zelf van bewust bent en in februari er beter op Let komt het vast goed ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zolang alles in balans blijft, de ene week wat meer en de andere week weer wat minder, komt het wel goed. En volgende week weer gewoon binnen je budget ;)

    BeantwoordenVerwijderen