zaterdag 9 juli 2016

Kinderziektes

Stiekem gingen wij er vanuit dat de jongens een griepje onder de leden hadden. Oudste zoontje klaagde wel over een zere mond en we zagen ook dat zijn mond vol zat met rode vlekken die later blaren werden. Eten wilde hij niet en drinken deed ook zeer. Omdat hij veel aan het spugen was dacht ik dat de boosdoener was. Een dag later kwamen er ook vlekjes op zijn handen en voeten. Het verspreide zich over zijn onderarmen en benen. Maar de koorts was weg en hij voelt zich ook weer prima op die zere blaren na.

Na de 1e dag koorts begon ook jongste te klagen over een zere mond, bij hem zag ik al snel die zelfde blaren en ook op zijn handen, voeten en armen verschijnen die zelfde plekjes met blaren.

Toen ik vrijdagmiddag oudste van school haalde stond ik te kletsen met een andere moeder die mij vertelde dat er een kinderziekte heerste op het kinderdagverblijf (die bij de basisschool in zit). Ze vroeg of ik wel eens gehoord had van mond, hand en voet ziekte? Ik vertelde haar dat ik daar nog nooit van gehoord had en ze vertelde dat het een kinderziekte is waarbij de kinderen griepachtige verschijnselen krijgen en blaar vorming in de mond en op handen en voeten. Precies wat mijn jongens ook hebben! Helaas blijkt er weinig aan te doen te zijn. Gewoon uit zieken is het advies. De koorts houd meestal 2 tot 3 dagen aan en de blaren zullen een week later weer verdwijnen.

Hebben jullie wel eens van deze kinderziekte gehoord?

5 opmerkingen:

  1. Jazeker, het klinkt gek maar mijn arts zei toen, oh de menselijke variant van mond en klauw zeer....😨
    Sommige kinderen kunnen er wel heel ziek van worden maar de meeste zijn binnen een paar dagen weer beter. GRoet jes, Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is dat iets van de laatste jaren. We hebben tegenwoordig een absurde hoeveelheid dieren in de vee industrie. Ik heb niets tegen boeren, wel tegen dit systeem.
      Mijn zoons zijn halverwege de twintig en hebben volgens mij alle kinderziektes gehad (en nog veel meer) toen ze klein waren. Nooit van die blarenziekte gehoord. Wel heel sneu voor die kinderen.

      Verwijderen
    2. Ik heb inderdaad begrepen dat het een vrij nieuwe kinderziekte is.

      Verwijderen
  2. Ja, ik heb er wel eens van gehoord, want ik dacht een paar maanden geleden dat Tobias het misschien had. Uiteindelijk bleek het bij hem krentenbaard te zijn, maar tijdens het googelen kwam ik deze ziekte ook tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei krentenbaard is ook erg naar, hopelijk is hij daar nu helemaal vanaf?

      Verwijderen